Kun kemiöläinen Joel Blomqvist osti 1930-luvulla ensimmäisen kuorma-autonsa, hän ei varmasti osannut kuvitellakaan, miltä Blomqvistien perheen kuljetusliiketoiminta näyttäisi 90 vuoden päästä. Yritys, eli Powder-Trans, on kasvanut määrätietoisesti. Nyt ajossa on 115 säiliöautoa, töissä yli 200 ihmistä ja kotimarkkinaksi lasketaan Pohjoismaat.
Powder-Trans syntyi vuonna 1972, kun Joel Blomqvistin poika Carl-Johan aloitti yritystoiminnan. Jo vuonna 1977 alkoivat bulk-kuljetukset ensimmäisellä säiliöautolla, ja viisi vuotta myöhemmin yritys alkoi liikennöidä myös Ruotsiin.
– Olemme erikoistuneet nimenomaan kuiva-bulkkiin, eli säiliöissä kulkevaan kuivaan tavaraan. Auton lastina voi olla esimerkiksi muovirakeita, mallasta tai sementtijauhoa, kertoo Powder-Transin markkinointi- ja projektipäällikkö Pontus Eggert.
ASIAKAS TÄRKEIN
2000-luku on ollut Powder-Transille vahvan kasvun aikaa. Kun vuonna 1992 yrityksellä oli 12 autoa, vuonna 2000 yhdistelmiä oli jo 34 ja nykyisin määrä onkin jo toista sataa. Osa kasvusta on tullut yrityskauppojen myötä, mm. Viinikka Oy ja Olof Sundqvist Ab ovat nykyisin osa Powder-Transia.
– Powder-Trans on edelleen perheyritys. Nyt johdossa ovat Carl-Johanin pojat Fredrik ja Christian Blomqvist, Eggert kertoo.
– Totta kai kasvu ja markkinoiden laajentuminen Eurooppaan on tuonut myös haasteita. Ajojärjestelyt, monia eri kieliä puhuvat päämiehet, autojen puhdistukset eri kuljetusten välillä ja hyvien työntekijöiden löytäminen – isossa kokonaisuudessa on monta osatekijää.
Nykyisin Powder-Transilla on kuljettajille omat koulutusohjelmat. Lisäksi yritys on kehittänyt omat järjestelmät, joiden avulla tieto siirtyy mahdollisimman tehokkaasti konttorista autoihin.
– Tämä työ on ennen kaikkea asiakaslähtöistä; heillä on tiettyjä vaatimuksia ja tarpeita, ja me räätälöimme heille sopivia palveluita, Eggert kiteyttää.
LIEDOSTA HYVÄT YHTEYDET
Powder-Transin terminaali on vuodesta 2007 alkaen sijainnut Liedossa Turun kupeessa. Viimeisin laajennus on vuodelta 2019, jolloin alueelle nousi Conexx®:n tomittamana runsaat 2000 neliötä hallitilaa.
– Osa on puolilämmintä varastotilaa, osa taas tarkoitettu autojen huoltoon ja rakentamiseen. Teemme osan erikoistöistä itse; esimerkiksi vaihtoon menevistä autoista siirretään usein päällirakenteet uusiin autoihin, Pontus Eggert kertoo.
– Ainahan tämän kokoisissa projekteissa on omat haasteensa, mutta olemme kokonaisuuteen oikein tyytyväisiä. Conexx®:lla on hyvä hinta-laatusuhde sekä toimiva konsepti, sillä asiakkaan kannalta joustava suunnittelu ja läpi- näkyvä hinnoittelu ovat tärkeitä asioita.
"Alueelle nousi runsaat 2000 neliötä uutta hallitilaa"
Rakentamisen myötä mahdollistui myös säkkitavaran varastointi; näin asiakkailla on aina valmiina varmuusvarastoa, joka saadaan puhallettua autojen kyytiin.
– Nykyisin kuljetuksissa korostuvat myös vastuullisuus ja ympäristöasiat. Esimerkiksi meillä käytetään paljon biodieseliä ja myös kokeilussa olevasta maakaasuautosta on hyvät kokemukset, Eggert sanoo.
– Se, mikä on asiakkaillemme tärkeää, on myös meille tärkeää. On todella hienoa, että meillä on edelleen asiakkaita, jotka ovat aloittaneet yhteistyön Carl-Johanin kanssa lähes 50 vuotta sitten.
Teksti: Anne Rintamäki | Kuvat: Powder-Trans
Comments