Soinin kupeessa seisoo valtava kokonaisuus halleja, rekkoja ja perävaunuja. Tuo piha-alue kuuluu KM-Rahti Oy:lle. Kalervo Myllymäki pyörittää toimitusjohtajana yritystä yhdessä poikiensa Raulin ja Terhon kanssa. Yrityk- sen toimialaan kuuluu kuljetustoimintaa, raskaan kaluston ostoa ja myyntiä, huoltotoimintaa sekä päällilaitteiden rakentamista, joista bravuurina tunnetaan perävaunujen taittuvat lokinsiivet. Lokinsiipiä onkin rakennettu jo useita satoja 2000-luvun alusta lähtien, ja viimeisin taidonnäyte lähti juuri ennen haastattelua Kuljetusliike Kleimola Oy:lle Härmään.
Kalervo Myllymäen yritystoiminta syntyi oman maatalouden tarpeisiin. Ensimmäinen hankinta oli Valmetin kaivinkone-traktori. Peltojen kaivuut ja perustukset vaativat kuitenkin pikkuhiljaa isomman kaivinkoneen, joten taloon tuli Åkerman H7 sekä siirrettäviä murskaimia. Niiden myötä toiminta lähti hiljalleen kasvuun.
– Koko elämähän se on yhtä tarinaa, Myllymäki vastaa kysymykseen yrityksen historiasta. Pojat ovat samaa mieltä, sillä "Kassulla" on aina ollut oma innovatiivinen ja kekseliäs tapansa toimia ja viedä yritystä eteenpäin. Nuoremmilla miehillä on täysi työ pysyä "Kassun" perässä, sillä viimeisin hallikin oli jo tilattu Conexx®:lta, kun toimiston miehet asiasta vasta kuulivat. Perustusten teko alkoi seuraavalla viikolla.
– Asiat hoituu silloin, kun asioista ei liikaa rupatella, vaan laitetaan homma vireille heti, oli Kalervon vastaus poikiensa kehuille.
PUUTAVARAA JA AUTOKAUPPAA
Tarinoita Kalervolla riittää. Autoilun alkuaikoina hän kerran hellapuita hakiessaan kysäisi sahan johtajalta, olisiko ajoja tarjoilla, jos olisi auto jolla ajaa. Johtaja soitti yön mietittyään ja sanoi, että Kalervo voisi tulla heti ajamaan, kun sopiva auto olisi hankittuna.
– Eikä siihen kahta viikkoa mennyt, kun auto oli jo puutavara-ajossa. Tässäkin päti ajatus, ettei kannata etukäteen paljon puhella, ettei jää tekemättä, Kalervo muistelee.
Ensimmäiseksi rahtiautoksi taloon valikoitui Volvon N12 vuonna 1994 ja sen myötä työt taas lisääntyivät, samoin kalusto. 2000-luvun puolella alkoi raskaan kaluston kauppa ja ensimmäinen auto ostettiin omiin tarpeisiin Norjasta.
– Varsinaiset asiakkaat hankittiin aluksi omasta tuttavapiiristä ja siitä tuonti lähti kasvuun, Myllymäet kertovat.
Autokauppa noudattaa keskieurooppalaista tyyliä; myyntihinta on niin kuin myynti-ilmoituksessa lukee, mikä mahdollistaa tasapuoli- sen hintaratkaisun jokaiselle ostajaehdokkaalle. Useimmiten kalustoa myös muokataan juuri kyseisen asiakkaan tarpeita palvelevaksi.
KM-Rahdin toiminta on laajentunut vauhdilla ja viimeisimmät kolme hallia ovat tulleet tarpeeseen. Uusimmassa hallissa on korkeutta reippaasti raskaan kaluston rakentamiseen, sillä kiskot halkovat koko hallin päästä päähän ja nosturi voi liikkua juuri sinne, missä sitä tarvitaan.
Upeat edustustilat loistavat vielä uutuuttaan, mutta Kalervon mukaan ainakin saunaosasto on ollut jo kovassakin käytössä, sillä kuskit saavat käyttää osastoa täysin vapaasti.
– Korona-aikana nuo edustustilat toki tulivat myös hyvään käyttöön, kun tarvittiin omaehtoisia karanteeneja, yrittäjä toteaa.
UUTTA TULOSSA
Eikä yrityksen tahti ainakaan ole hidastumaan päin. Rakenteilla oleviin halleihin on tulossa uusi raskaan kaluston maalaamo sekä oma pesuhalli. Erityisesti uutta maalaamoa odotetaan innolla.
– Olosuhteiden on oltava kunnossa ja maalien kanssa on oltava ajan tasalla, sillä haluamme työntekijöillemme puhtaimman mahdollisen hengitysilman. Heidän pitää voida tehdä työtään terveyttään uhraamatta, Kalervo sanoo.
Kalervo ei muutenkaan unohda työmiestensä huolehtimista ja kehumista isämäisellä otteella. Hänen mukaansa tällä hetkellä heillä on parhaat mahdolliset miehet tähän työhön ja heistä pitää pitää hyvää huolta. Remakka nauru raikaa kahvituvassa, kun työmiehet hymistelevät kehuille. Kaikki puoltavat myös molemminpuolista reilua toimintaa; kun annetaan vuoroin, niin saadaan myös reilusti takaisin. Miehiä yrityksessä on töissä 23 palkallisena ja seitsemän alihankintatöissä toiminimellä, joten ymmärrettävää on, että miesten hyvinvointi on johtajalle erittäin tärkeää.
Rento tunnelma on läsnä koko haastattelun ajan ja asiakkaiden poiketessa paikan päällä. Kaikki KM-Rahdin toiminta huokuukin lämmintä asiakaspalveluhenkisyyttä perheenomaisella tavalla. Rauli Myllymäen mukaan asiakaspalvelun täytyy toimia asiakkaita kunnioittaen ja heidän aikataulujaan ja toimiaan mukaillen.
– Hyvää asiakaspalvelua on, jotta asioita voidaan hoitaa myös iltaisin ja viikonloppuisin, asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Tulevaisuuteen Myllymäet tähtäävät päivä kerrallaan, luottaen kaikkeen uuteen ja tilanteita seuraten.
– Minä en eläkkeitä kaipaa, vaan tulen töihin niin kauan kun vain pystyn, Kalervo sanoo.
– Työ on myös harrastus ja harrastus on sitä, mistä nauttii eniten, eikä siihen muita harrastuksia paljon kaivata.
Kuvassa KM-Rahti Oy:n toimitusjohtaja Kalervo Myllymäki
Teksti ja kuvat: Maria Haanpää
Juttu julkaistu ensimmäisen kerran CNX-lehdessä 2021.
Comments